Zelden vermelden mythen en legenden de namen van slaven of slavinnen noch de ware toedracht. De kolonisator, heer en meester, komt altijd uitvoerig aan bod.

Met zo’n zin sticht je alras een beweging, tot bevrijding van slaven en slavinnen bijvoorbeeld. Er ontstaat ook meteen een tegenbeweging vanuit de BDSM-wereld, die van vrijwillige slavernij en dito marteling. Bij BDSM denken we eerst en vooral aan SM uiteraard. Hoe die BD (bande dessinée? Stripverhaal) daar bij komt gehuppeld, laten we in het midden.

Zo’n zin verschijnt tegenwoordig op sociale media en ontketent daar de verhoopte kettingreactie en tegenreactie. Hoezo verhoopt? Waarom niet?

De BDSM-beweging benadrukt dat slaven en slavinnen recht hebben op privacy en liever niet bij naam worden genoemd. Was daarmee de kous maar af! Doorgaans begint nu pas de ellende.  Tot een debat komt het uiteraard niet; meestal wordt er met modder gegooid. Het gevolg is dat in de geschiedenisboeken alsnog niets verandert.

 
Marc Tiefenthal
Marc Tiefenthal
In tijden van toenemende verdomming en groeiend nationalisme is het gepast, ha, erop te wijzen dat Marc Tiefenthal gemakkelijkheidshalve kan worden gecatalogeerd als Belgisch dichter, die zowel in het Nederlands als het Frans schrijft. In diezelfde context, stijgende verdomming en toenemend nationalisme, vraagt menigeen zich af waar de dichter verblijf houdt. Daar hij op twee plaatsen in de wereld verblijf houdt, dit is bilokaal woonachtig, heeft hij op het Groot Smoelenboek van de heer Sukkelberg, voor de lol Bobigny als woonplaats opgegeven. Kom hem daar maar niet bezoeken. Evenmin als in Menen, Ieper, Leuven, Bossière, Brussel, Antwerpen noch Temse, waar hij ooit gewoond heeft.